Yeni Konu Gönder  Yeni Yorum Gönder 
 
Konuyu Oyla:
  • Toplam: 0 Oy - Ortalama: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DSR Deneyi İle Bağlayıcıların Tekerlek İzi Dayanımlarının Belirlenmesi
Yazar Konu
METİN
Yönetici
*******

Yorum Sayısı: 441
Üyelik Tarihi: Dec 2010
Rep Puanı: 8
Teşekkürler: 26
85 Mesajına, 120 Teşekkür edildi.

Yorum: #1
DSR Deneyi İle Bağlayıcıların Tekerlek İzi Dayanımlarının Belirlenmesi
[Resim: 9z3wXUt.png]

Superpave sistemi dahilinde kullanılan Dinamik Kayma Reometresi (DSR) deneyi bağlayıcıların tekerlek izi ve yorulma dayanımını belirlemek amacıyla kullanılmaktadır. Bağlayıcıların tekerlek izi dayanım parametrelerinin belirlenmesinde işlem görmemiş ve RTFOT yöntemiyle yaşlandırılmış bağlayıcılar kullanılırken yorulma parametrelerinin belirlenmesinde PAV yöntemiyle yaşlandırılmış bağlayıcılar kullanılmaktadır.
DSR deneyinde bağlayıcılar sabit alt plak ve hareketli üst plak arasına yerleştirilmekte ve numuneye sinüsoidal gerilmeler uygulanmaktadır. Deney süresince hareketli üst plak A noktasından B noktasına gitmekte, geri dönerek A noktasına geldikten sonra C noktasına gitmektedir. Daha sonrada tekrar A noktasına ulaşmaktadır. Bu döngüye bir devir denilmektedir
ve deneyde 10 devir yapılmaktadır. Deneyde dönme frekansı ise yaklaşık 10 radyan/saniye’dir. (1,59 devir/saniye). Uygulanan kayma gerilmeleri ve oluşan kayma deformasyonları kullanılarak kompleks kayma modülü (G*) ile faz açısı (δ) belirlenmektedir. G*, tekerrür eden kayma gerilmelerinin oluşturduğu deformasyonlara karşı bitümün gösterdiği toplam direncin göstergesidir.


[Resim: 5yeBp5Z.png]


Faz açısı (δ) ise uygulanan gerilme ile meydana gelen deformasyon arasındaki zaman aralığına (Δt) eşit olmaktadır. Asfalt çimentosunun viskoelastik yapısından ötürü numuneye uygulanan gerilmeler ilk etapta numune tarafından karşılanmakta belirli bir süreden sonra kayma deformasyonları meydana gelmektedir. Uygulanan kayma gerilmesi, oluşan kayma deformasyonu ve faz açısı kullanılarak bağlayıcıların viskoelastik yapısı değerlendirilmektedir. Faz açısının 0° olması numunenin elastik davranış gösterdiğini, 90° olması ise viskoz davranış gösterdiğini ifade etmektedir. Bitümlü bağlayıcılar viskoelastik özellik gösterdiğinden normal şartlarda faz açısı 0 ile 90° arasında değişmektedir. Faz açısının düşük olması bağlayıcının daha fazla elastik özellik gösterdiğini ifade etmektedir.

[Resim: bCmzbqq.png]


Dinamik Kayma Reometresi deneyi gerilme veya deformasyon kontrollü olarak yapılabilmektedir. Bitümlü bağlayıcının tekerlek izi dayanımı belirlemek amacıyla yapılan DSR deneyinin gerilme kontrollü yapılması halinde işlem görmemiş bağlayıcılara 120 Pa, RTFOT yöntemiyle yaşlandırılmış bağlayıcılara ise 220 Pa sabit gerilme uygulanmaktadır. Tekerlek izi dayanımı belirlemek amacıyla işlem görmemiş ve RTFOT yöntemiyle yaşlandırılmış bağlayıcılar üzerinde yapılan DSR deneylerinde 25 mm.lik plaklar ve 1 mm. numune kalınlığı kullanılmaktadır. Deney sonucunda belirlenen kompleks kayma modülü (G*) ve faz açısı (δ) değerleri kullanılarak tekerlek izi dayanım parametresi olan G*/sinδ değeri tespit edilmektedir..

[Resim: k2R8BMn.png]
12-28-2011 07:27 AM
Web Sitesini Ziyaret Et Tüm Mesajlarına Bak Alıntı ile Cevapla
Yeni Konu Gönder  Yeni Yorum Gönder 


  • Paylaş
  • Konuyu Yazdır
  • Arkadaşına Gönder
  • Konuya Abone Ol
Hızlı Menü: